Werkdruk Lidl: code rood
Tijdens de campagneweken van 2018 hebben de FNV Lidl-kaderleden opnieuw de werkdruk onderzocht bij de collega’s in de winkels en distributiecentra. Net als bij het werkdrukonderzoek in 2015 ontvingen we opnieuw veel reacties van Lidl-collega’s, gekenmerkt door boosheid, vermoeidheid en bezorgdheid. Het is ontluisterend om te constateren dat er weinig verandering heeft plaatsgevonden. Van de maatregelen die de directie in 2015 beloofde te nemen om de werkdruk te verminderen, is vrijwel niets gerealiseerd.
Code rood bij Lidl
Na een grondige analyse van de cijfers is de conclusie duidelijk: het is code rood bij Lidl. Met het tweede rapport over de werkdruk stonden we op 26 maart 2019 opnieuw voor de deur van Lidl Nederland GmbH. Lidl-medewerkers zijn uitgeput, het personeelsverloop is hoog en het ziekteverzuim is aanzienlijk. Kortom, de cijfers laten zien dat een groot deel van de Lidl-medewerkers te kampen heeft met een structureel te hoge werkdruk. Op deze manier werken is niet duurzaam en niet vol te houden voor de mensen.
€ 4 miljoen loon door de neus geboord
Veel Lidl-medewerkers geven aan in ons tweede onderzoek dat ze nog uitklokken en gratis doorwerken. Wij vinden dit onvoorstelbaar, en dat allemaal om de productiviteit te verhogen. In 2015 bleef op die manier € 3,2 miljoen aan salaris bij Lidl Nederland liggen. We schatten nu in dat er ongeveer € 4 miljoen aan loon is blijven liggen.
Bekijk het werkdruk rapport via de link
Het rapport is te lezen via deze link. zodat je het nog eens rustig kunt nalezen. Destijds zijn we ervan uitgegaan dat Lidl dit rapport en de eigen medewerkers serieus zou nemen, en dat zij de aanbevelingen zouden overnemen die we samen met de Lidl-medewerkers hadden overhandigd om de werkdruk te verminderen.
Ook is dit rapport in het Engels uitgebracht; de Engelse versie is hier te vinden.