Werkdruk Lidl: code rood
Tijdens de campagneweken van 2018 hebben de FNV Lidl-kaderleden opnieuw de werkdruk getoetst bij de collega’s in de winkels en DC’s. Net als het werkdrukonderzoek in 2015 kregen we van de Lidl-collega’s weer veel reacties met boosheid, vermoeidheid en bezorgdheid. Het is schokkend dat er weinig is veranderd. En van de door de directie in 2015 beloofde maatregelen om de werkdruk te verlagen, is vrijwel niets terechtgekomen.
Code rood bij Lidl
Na een grondige analyse van de cijfers is de conclusie: het is code rood bij Lidl. Met het tweede rapport over de werkdruk stonden we op 26 maart 2019 opnieuw op de stoep van Lidl Nederland GmbH. Lidl-medewerkers zijn doodmoe, het personeelsverloop is groot en het ziekteverzuim hoog. Kortom, de cijfers tonen aan dat een groot deel van Lidl-medewerkers te maken heeft met een structureel te hoge werkdruk. Op die manier werken is niet duurzaam en houden mensen niet vol.
€ 4 miljoen loon door de neus geboord
Veel Lidl-medewerkers geven aan in ons tweede onderzoek dat ze nog uitklokken en gratis doorwerken. Onvoorstelbaar vinden wij dit, en dat allemaal om de productiviteit te verhogen. In 2015 bleef op die manier € 3,2 miljoen aan salaris bij Lidl Nederland liggen. We schatten nu in dat er ongeveer € 4 miljoen aan loon is blijven liggen.
Bekijk het werkdruk rapport via de link
Het rapport is te lezen via deze link. Zo kun je het nog eens rustig nalezen. We zijn er destijds vanuit gegaan dat Lidl dit rapport en de eigen medewerkers serieus zou nemen. En dat Lidl de aanbevelingen zou overnemen die we samen met de Lidl-medewerkers hadden overhandigd om de werkdruk te verminderen.
Ook is dit rapport in het Engels uitgebracht, deze versie kun je hier vinden.